آلرژي‌های چشمی یکی از شایع‌ترین علت‌های چشمی مراجعه به چشم‌پزشک است.

به‌طور متوسط از هر ۱۰ تا ۱۵ نفر یک نفر در طول عمر خود دچار حساسیت چشمی شده و شدت این حساسیت در افراد مختلف متفاوت است.

علايم اين بيماري از سوزش و خارش خفیف تا علايم شدید همراه مانند عطسه، سرفه، آبریزش بینی و... را در بر می‌گیرد و اغلب با تب و حساسیت پوستی همراه است.
گرده‌ي گل و گیاه، کرک و پر حیوانات، دارو‌ها و لوازم آرایشی در ایجاد آلرژی‌های چشمی نقش اصلی دارند.

افراد زير بیشتر درگیر علايم حساسیت چشمی مي‌شوند:
۱.     افراد جوان زیر ۳۰ سال
۲.     کسانی که سابقه‌ي آلرژی قبلی داشته یا در خانواده‌شان سابقه‌ي بیماری‌های آلرژیک وجود داشته باشد.
۳.     افرادی که دچار آبریزش از بینی یا آلرژی پوستی هستند.

انواع آلرژی چشمی

۱.     ورم ملتحمه‌ي آلرژیک
۲.     ورم ملتحمه‌ي اتوپیک
۳.     التهاب ملتحمه‌ي بهاره
۴.     حساسیت ناشی از لنز تماسی
۵.     حساسیت پلک.

ورم ملتحمه‌ي آلرژیک
اين بيماري در اثر حساسیت به گرده‌ي گل و گیاهان به‌وجود می‌آید، بنابراين در فصل بهار شایع بوده و اغلب با آبریزش از بینی همراه است.
علايم مهم ورم ملتحمه‌ي آلرژیک شامل خارش، سوزش، قرمزی چشم، اشک‌ریزش، ترشحات آبکی و تورم پلک است و به روش‌هاي زير درمان مي‌شود:

۱.     استفاده از قطره‌های آنتی‌هیستامین چشمی
۲.     استفاده از قطره‌های ضد التهاب چشمی
۳.     کمپرس سرد.

ورم ملتحمه‌ي اتوپیک
نوعی حساسیت شدید پوستی همراه با خارش است كه اغلب در کودکان و نوجوانان به‌خصوص پسر‌ها ایجاد می‌شود. در اين بيماري علاوه بر خارش شدید و قرمزی پلک، چشم‌ها ترشح فراوان دارند، پلک‌ها پوسته پوسته می‌شوند و گاه حساسیت به نور ایجاد می‌شود و در صورت درمان نامناسب، به‌علت خارش مکرر باعث تاری دید می‌گردد.
راه پیشگیری از ایجاد ورم ملتحمه‌ي اتوپیک حذف مواد غذایی حساسیت‌زايي مانند تخم‌مرغ، آجیل، توت فرنگی و گوجه فرنگی است که باعث بد‌تر شدن علايم پوستی و چشمی می‌شوند.
در افراد مبتلا به اين بيماري احتمال ایجاد آب مروارید و لک قرنیه بیشتر از افراد عادی است؛ به‌همین دلیل این افراد باید بیشتر تحت نظر پزشک باشند.

التهاب ملتحمه‌ي بهاره
بیماری ناشایعی است که بیشتر در مناطق روستایی و گرمسیر و در نوجوان‌ها به‌خصوص پسران اتفاق مي‌افتد و پيش از ۲۰ سالگی بهبود می‌يابد.
علايم التهاب ملتحمه‌ي بهاره شامل سنگین شدن چشم‌ها و پلک‌ها، حساسیت به نور و جمع شدن ترشحات شیری رنگ در گوشه‌ي چشم بوده و موثر‌ترین راه‌های درمان آن شامل موارد زير است:
۱.     استفاده از قطره‌های چشمی ( کورتون، کرمولین سدیم و دیکلوفناک چشمی)
۲.     استفاده از عینک آفتابی با شیشه‌ي بزرگ و دسته‌های ضخیم
۳.     استفاده از کمپرس آب سرد و خنک کردن محل زندگی.

حساسیت ناشی از لنز تماسی
هر جسم خارجی که با سطح داخلی پلک در تماس باشد می‌تواند منجر به بروز حساسیت شود، بنابراين رسوبات موجود روی لنز و محلول تمیز کننده‌ي لنز نیز می‌تواند حساسیت ایجاد كند. خوابیدن با لنز احتمال ایجاد حساسیت را افزایش می‌دهد.
علايم ناشی از حساسیت به لنز تماسی شامل قرمزی و خارش چشم و ایجاد ترشحات شدید بوده و موثر‌ترین راه درمان آن توقف استفاده از لنز تماسی و استفاده از قطره‌های طبی تجویزی توسط پزشک است.

*دکتر اسداله کاکایی ،جراح و متخصص چشم